Klachtenroute
Heeft u een klacht?
Als er sprake is van een klacht of kritiek van ouders, dan willen we dat graag horen. We vinden het wenselijk dat we elkaar kunnen en durven aanspreken. Uiteraard op een respectvolle manier. Het algemene uitgangspunt daarbij is dat de klacht of kritiek altijd eerst besproken wordt met degene die het betreft, tenzij de aard van de klacht zich daartegen verzet.Ons IKC hoort bij de Bisschop Möller Stichting, de BMS. De BMS heeft een informele en een formele klachtroute. Het is de bedoeling om klachten zoveel mogelijk via de informele klachtroute (op schoolniveau) op te lossen. Pas als dat niet lukt, of alsde aard van de klacht zich verzet tegen behandeling via de informele klachtroute, kunt u de formele klachtroute gebruiken.
Informele klachtenroute
Als u een klacht heeft over de gang van zaken op onze school, dan kunt u in de eerste plaats terecht bij de groepsleerkracht. Komt u er met de groepsleerkracht niet uit of heeft u een klacht die de directie aangaat, dan kunt u contact opnemen met de directie. Brengt dat ook geen oplossing, dan kunt u zich daarna wenden tot het bestuur van de Bisschop Möller Stichting.U kunt ook de schoolcontactpersoon benaderen. Soms is het plezierig eerst vertrouwelijk met iemand te spreken, zonder meteen een klacht in te dienen. De schoolcontactpersoon treedt op als wegwijzer en procesbegeleider in de klachtroute maar is geen mediator. De schoolcontactpersoon helpt u met het nemen van de juiste (vervolg-)stappen.
De schoolcontactpersoon van onze school is Wimkje van der Vries
- (leerkracht | wimkje.vandervries@bms-onderwijs.nl).
De vertrouwenspersoon voor de opvang is Nicolette van Baarsen
- (adjunct Kinderopvang | vanbaarsen@kinderopvangfriesland.nl)
Externe vertrouwenspersoon
Voor klachten over gedragszaken kunt een ouder terecht bij de externe vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst van een externe ondersteuningsdienst, het GIMD, een organisatie voorbedrijfsmaatschappelijk werk. De vertrouwenspersoon gaat na of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost. De vertrouwenspersoon informeert de klager over instanties of instellingen die de klager behulpzaam kunnen zijn bij het oplossenvan problemen die samenhangen met de klacht.
De vertrouwenspersoon voor ouders/verzorgers is Anna Weert
- 06-39518561, a.weert@gimd.nl
De klachtenroute is ook terug te vinden op de site van de BMS:
Formele klachtenroute
Onze school is als onderdeel van de Bisschop Moller Stichting aangesloten bij de Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs te Den Haag. Wanneer de informele klachtenroute niet heeft geleid tot het wegnemen van uw klacht, of wanneer deaard van de klacht zich verzet tegen het volgen van de informele klachtenroute, kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie. Het klachtenreglement van de klachtencommissie is te verkrijgen via school en is te downloaden via de website www.gcbo.nl.
Bereikbaarheid klachtencommissie:
Stichting GCBOPostbus 823242508 EH Den Haag
Tel: 070-3861697
e-mail: info@gcbo.nl.
Voor meer informatie kunt u kijken op